POSH-neuvontapuhelimen turvajärjestelyt Turvallisemman internetin päivää varten

Helmikuun 9. päivänä 2021 vietettävän Safer Internet Day 2021 -päivän valmisteluissa Carmel ammattilaisten verkkoturvallisuuden neuvontapuhelimesta antaa turvallisuusneuvoja kouluttajille, jotka viettävät päivää joko koulussa tai etänä.

Vuosi 2020 oli vuosi, jolloin verkkoturvallisuus nousi valokeilaan, ja vuonna 2021 verkkoturvallisuuden ymmärtäminen tuntuu tärkeämmältä kuin koskaan. Toimialat, jotka eivät aiemmin ”tarvinneet” verkkoturvallisuutta, ja organisaatiot, jotka eivät koskaan halunneet olla verkossa, ovat joutuneet toimimaan. Jotkut ovat menestyneet, toisilla on vielä paljon opittavaa! Toivonkin, että Safer Internet Day 2021 -päivä saavuttaa entistä suuremman yleisön ja tuntuu merkitykselliseltä monille eri ihmisille.

Huomaamme usein, että Safer Internet Dayn valmistelu lisää tietoisuutta verkkoturvallisuuskysymyksistä, mikä voi johtaa siihen, että nuoret paljastavat enemmän tapahtumia, jotka ovat vaikuttaneet heihin tai heidän ystäviinsä. Tänä vuonna koulujen lisäksi myös muut organisaatiot ja työpaikat saattavat kuulla enemmän nuoriin ja heidän kanssaan työskenteleviin ammattilaisiin vaikuttavista verkkoasioista.

On todella tärkeää, että kuuntelemme niitä ja toimimme asianmukaisesti. Kun raportit huonosta mielenterveydestä ovat kasvussa ja lähes kaikilla on paineita pysyä pinnalla, voimme kaikki kuunnella ja antaa ihmisille tilaa kertoa. On kuitenkin tärkeää, että olemme valmistautuneet ja tiedämme, mitä tehdä, jos vakavista asioista ilmoitetaan. Tässä ovat parhaat vinkkimme;

Anna heidän puhua

Jos joku on tullut luoksesi, anna hänelle tilaa kertoa, mitä hän haluaa omalla tavallaan, ja kuuntele. Yritä välttää kiusausta keskeyttää, koska tiedät, mistä on kyse, ja pyydä tarvittaessa, mutta anna hänen hoitaa suurin osa puhumisesta.

Älä järkyttele tai saa ketään tuntemaan häpeää.

Jos on yksi varma tapa saada joku luopumaan avun hakemisesta, se on saada hänet tuntemaan itsensä noloksi tai häpeissään siitä, miksi hän pyytää apua. Viimeisen vuoden aikana lähes kaikki ovat muuttaneet verkkotottumuksiaan, ja jotkut ovat tehneet virheitä tai joutuneet väärinkäytösten kohteeksi.

Ammattilaiset ovat saattaneet mokata zoomin ja tai jakaa enemmän kuin oli tarkoitus, ei ole helppoa päästä käsiksi tekniikkaan, johon ei ole tottunut niin kovassa paineessa ja oudossa kontekstissa, joka on ollut 2020/21. Käsittele näitä tapauksia myötätuntoisesti ja siitä lähtökohdasta käsin, että näin olisi voinut tapahtua KUKAISELLE.

Nuoret ovat saattaneet joutua hankaliin tilanteisiin, kuten sextingiin ja niin edelleen, vaikka olisit järkyttynyt – istu siihen, reagoi rauhallisesti ja yritä ymmärtää kokonaiskuva. Järkyttyneenä oleminen yleensä lopettaa keskustelut.

Älä anna lupauksia, joita et voi pitää.

Viimeinen asia, jota paljastava nuori tarvitsee, ovat lupaukset luottamuksellisuudesta, joita ei voida pitää. Varmista, että hän tietää, että saatat joutua puhumaan asiasta muiden ihmisten kanssa, jotta voit suojella häntä kaikelta muulta.

Kaikkea ei voi korjata, mutta me kaikki voimme luvata, että yritämme parhaamme auttaaksemme, ja joskus se on kaikkein rauhoittavinta kuulla.

Luota vaistoosi

Jos olet huolissasi, toimi heti. Puhu lapselle, organisaatiosi nimetylle suojelun vastuuhenkilölle, ja jos uskot, että lapsi on vaarassa, ota yhteyttä poliisiin.

Muista huolenpitovelvollisuutesi

Kaikilla lapsityöntekijöillä on velvollisuus huolehtia kaikista nuorista, joiden kanssa he työskentelevät. Vaikka et olisikaan 100-prosenttisen varma siitä, tarvitseeko muiden virastojen osallistua nuoren suojelemiseen, keskustele nimetyn suojelujohtajan tai -vastaavan kanssa. Heillä voi olla paremmat edellytykset auttaa seuraavan toimintatavan määrittämisessä.

Kouluilla ja muilla organisaatioilla on myös huolenpitovelvollisuus henkilökuntaansa kohtaan, eikä asia välttämättä ole niin yksinkertainen kuin lapseen vaikuttava turvallisuuskysymys, mutta on olemassa virastoja ja hyväntekeväisyysjärjestöjä, jotka voivat auttaa tai auttaa sinua toimimaan.

Muista jälkihoito

Liian usein kuulemme tapauksista, joissa asia on ratkaistu, mutta sen jälkeen nuori ja/tai ammattilainen kamppailee edelleen henkisen trauman kanssa. Nuori ei välttämättä tiedä, mistä hän voi hakea apua, ja on aivan yhtä tärkeää, että hänet ohjataan oikeaan suuntaan emotionaalisen tuen saamiseksi kuin itse tapauksen käsittelemiseksi.

Soita

Jos et ole varma mistään tai siitä, mitä tehdä ensin, soita Professionals Online -turvallisuuden neuvontapuhelimeen numeroon 0344 381 4772 tai lähetä sähköpostia osoitteeseen helpline@saferinternet.org.uk.

Jos olet huolissasi siitä, että nuori on välittömässä vaarassa, soita 999.

Neuvoja siitä, mitä tehdä, jos huomaat, että nuori on joutunut hyväksikäytön kohteeksi.

Lataa ilmaisia opetusmateriaaleja ja katso Safer Internet Day -elokuvamme.