Kamerat päällä vai pois päältä? – Tärkeät kysymykset, joihin POSH:n neuvontapuhelin vastaa.

POSH:n neuvontapuhelimessa keskustellaan kouluttajien tärkeimmistä näkökohdista, jotka liittyvät kameroiden pitämiseen päällä tai pois päältä etäopiskelun aikana. Tässä artikkelissa on muutamia keskeisiä huomioitavia seikkoja.

Maaliskuussa 2020 alkaneen ensimmäisen lukitusjakson alussa päätös pitää oppilaiden kamerat pois päältä etätunteja pidettäessä tuntui todennäköisesti turvallisimmalta ja vähiten riskialttiilta vaihtoehdolta. Jotkut oppilaat, vanhemmat ja opettajat haluavat kuitenkin tarkistaa tätä.

Kun päätetään kameroiden käytöstä oppituntien aikana, ei ole olemassa mitään tiukkoja ja tiukkoja sääntöjä, ja viime kädessä tämä on päätös, joka on tehtävä koulun tai oppilaitoksen tasolla ja jossa sekä henkilökunnan että oppilaiden etu on etusijalla. Jos haluat käyttää kameroita, tässä on muutamia syitä, miksi se voi olla hyvä asia;

  • Vuorovaikutus: Sekä oppilaille että opettajille on tärkeää nähdä toistensa kasvot. Luulen, että olemme kaikki oppineet tänä vuonna, kuinka sosiaalisia ihmisiä me olemme. Verkkovuorovaikutus ei vastaa offline-vuorovaikutusta, mutta se on jotain!
  • Sitoutuminen: Jos kamerat ovat pois päältä, miten voit varmistaa, että oppilaat osallistuvat opetukseen?
  • Hyvinvointi: Ammattilaisille voi olla haasteellista pitää oppitunteja mustalla ruudulla. Toiseksi oppilaat haluavat nähdä opettajan kasvot. Silloin syntyy siteitä, ja opettajat voivat olla erittäin tärkeitä aikuisia lasten elämässä.

Jos kamerat ovat käytössä, on syytä ottaa huomioon joitakin seikkoja, jotka voit halutessasi lisätä hyväksyttävän käytön politiikkaasi (AUP) tai verkkoturvallisuuspolitiikkaasi (online safety policy). Kun päivität tällaista käytäntöä, jossa oppilailta/opettajilta vaaditaan asioita, on parasta varmistaa, että myös oppilaat lukevat sen ja hyväksyvät sen (allekirjoittamalla). Kohdat, jotka sinun on ehkä lisättävä, ovat seuraavat;

  • Pukeutumissäännöt – on tärkeää, että oppilaat ovat asianmukaisesti pukeutuneita. Joissakin kouluissa oppilaita jopa pyydetään käyttämään koulupukua tämän varmistamiseksi.
  • Sijainti – ihanteellisinta on, että oppilaat voivat keskittyä kotonaan johonkin paikkaan, jossa he eivät voi keskittyä ja jossa sisarukset tai muut perheenjäsenet eivät tahattomasti lähetä tietoa luokkaan. Tämä ei tietenkään ole mahdollista kaikille oppilaille, joten tarvittaessa voidaan tehdä poikkeuksia.
  • Mikrofonit – kameroista riippumatta oppilaat eivät saa puhua toistensa ja erityisesti opettajan päälle. Opettajilla on paljon valinnanvaraa mikrofonien suhteen, jotta ihmiset voivat puhua halutessaan ja sammuttaa ne tarvittaessa.
  • Asianmukaiset seuraamukset – On hienoa, että on olemassa uudet säännöt, mutta mitä tapahtuu, jos niitä rikotaan. Kuulin eräästä koulusta, että jos lapsi käyttäytyy sopimattomasti, hänet laitetaan erilliseen ”time out” -huoneeseen. Tämäkin voisi olla yksi vaihtoehto.

On tärkeää huomata, että jotkin opettajat eivät halua, että heitä kuvataan tai lähetetään verkossa, ja tätä on kunnioitettava. Jos opettajat eivät halua, että heidän kameransa on pois päältä, he voivat toivottavasti mielellään helpottaa oppilaiden kameroiden käyttöä.

Nauhoittaa vai olla nauhoittamatta?

Aluksi tuntui jälleen kerran siltä, että oppituntien tallentaminen varmistaisi jonkinlaisen turvallisuustason, mutta tämä herättää myös kysymyksiä GDPR:stä ja tallentamisesta. Ei ole mitään syytä tallentaa jokaista oppituntia, mutta voi olla tilanteita, joissa tallentaminen on tarpeen, esimerkiksi 1-1-istuntojen aikana. Vaihtoehtona nauhoittamiselle on se, että puheluun osallistuu useampi kuin yksi henkilökunnan jäsen tai aikuinen, mikä ei joissakin tapauksissa ole tarkoituksenmukaista ja voi viedä 1-1-tunnin tarvitseman yksityisyyden suojan. Seuraavassa on muutamia seikkoja, joita kannattaa ottaa huomioon nauhoitettaessa;

  • Suostumus – jos lapsi on alle 13-vuotias, tarvitset hänen vanhempiensa suostumuksen nauhoittamiseen ja tallentamiseen.
  • Jos nauhoitat oppitunnin, joka ei ole 1-1, mutta nauhoitat sen muita oppilaita varten, jotta he voivat käsitellä sitä myöhemmin, yritä nauhoittaa vain opettajan näyttöä/esitystä koko luokan nauhoittamisen sijasta.
  • Tarkista koulun tai paikallisviranomaisen tietosuojavastaavalta, missä ja kuinka kauan tallenteita säilytetään.

Laitteet

Monilla lapsilla ei valitettavasti ole käytössään laitteita, joilla he voisivat osallistua verkko-opetukseen. DFE käynnisti viime vuonna ohjelman, jonka tarkoituksena on saada laitteita niitä tarvitsevien käsiin, ja niitä on ilmeisesti jaossa lisää. Katso lisätietoja täältä: https: //www.gov.uk/guidance/get-laptops-and-tablets-for-children-who-cannot-attend-school-due-to-coronavirus-covid-19

Laitteisiin on valmiiksi ladattu suodatusohjelmisto. Jos tarvitaan ja jaetaan dongleja, niihin on myös valmiiksi ladattu verkkotason suodatus. Koulut eivät voi varmistaa, että kotien wlan-yhteyksissä on verkkotason suodatus. Tämä olisi kohtuuton vaatimus, mutta koulut voivat tehdä jotain auttaakseen vanhempien valistamisessa ja tukemisessa, jotta voidaan varmistaa, että käytössä on joitakin suojatoimia. Esimerkiksi:

Mitä opettaa?

On ihan ok, jos tuntuu siltä, että olet ehkä hieman jäljessä verkkovalmiudessa. Olen myös kuullut kouluilta, että kun niin monet lasten vanhemmat luokitellaan ”kriittisiksi työntekijöiksi”, luokkahuoneet ovat viime vuotta täydempiä, joten verkkovälitteisten oppilaiden varautuminen saattaa joskus olla puutteellista. Onneksi verkkotunteja ja -suunnitelmia on nyt tarjolla joka kolkasta internetissä. Tässä on muutamia suositeltavia lähteitä, joista saa pikaista apua;

Jos sinulla on kysyttävää siitä, mitä alustoja kannattaa käyttää tai muita etäkouluihin liittyviä uteliaisuuksia, tutustu kumppanimme resurssipakettiin täällä; https://swgfl.org.uk/resources/safe-remote-learning/.

Ja tietysti neuvontapuhelin on täällä maanantaista perjantaihin, jotta voit keskustella kaikista ajatuksistasi, kysymyksistäsi tai ongelmistasi, 0344 381 4772, Helpline@saferinternet.org.uk. Tämäkin menee ohi, mutta tehkäämme siitä mahdollisimman hyvää niin kauan kuin se kestää!