Ilmoita haitallisesta sisällöstä – miksi tämä palvelu on niin tärkeä?

Keskustelimme RHC-palvelun (Report Harmful Content) johtajan Kathryn Tremlettin kanssa RHC-palvelun merkityksestä ja vaikutuksesta, joka sillä on ollut sen alusta lähtien.

Monet meistä tietävät, mitä Report Harmful Content on, mutta niille, jotka eivät tiedä, voisitko kertoa lyhyesti, mitä se on?

Report Harmful Content (Ilmoita haitallisesta sisällöstä) on kansallinen palvelu, joka rohkaisee kaikkia ilmoittamaan haitallisesta verkkosisällöstä antamalla neuvoja siitä, miten haitallisesta verkkosisällöstä voi ilmoittaa alan alustoille. Palvelu sisältää linkit oikeisiin ilmoituskanaviin ja tarjoaa välitystukea silloin, kun oikeat ilmoitukset on jo tehty teollisuudelle.

Saatuaan ilmoituksen RHC joko selittää ja perustelee palveluntarjoajan vastauksen tai antaa lisäapua tarvittaviin toimiin ryhtymiseksi.

Ilmoita haitallisesta sisällöstä:

  • Tarjoaa tietoa yhteisön standardeista
  • Ohjaa uhrit palveluntarjoajan raportointimekanismien pariin
  • Tarjoaa uhreille/todistajille oikeussuojakeinoja
  • Tarjoaa välitystukea, jolla kannustetaan alan toimijoita ryhtymään toimiin kahdeksantyyppistä haitallista verkkosisältöä vastaan.

Millä perusteella päätettiin perustaa tämä raportointialusta?

RHC on maailmanlaajuisesti ensimmäinen palvelu, joka tarjoaa laillisen, mutta haitallisen verkkosisällön uhreille mahdollisuuden hakea muutosta eri alustoilla. Kokemuksemme SWGfL:n kolmen erillisen neuvontapuhelimen toiminnasta on osoittanut, että verkossa tapahtuva haitta tapahtuu harvoin erillään. Sen sijaan se on laskelmoitua, koordinoitua ja usein säälimätöntä monilla eri alustoilla.

Ennen RHC:n perustamista verkkovahinkojen uhrit joutuivat selaamaan useita verkkosivustoja ja alan turvallisuuskeskuksia saadakseen selville, miten haitallisesta verkkosisällöstä voi ilmoittaa ja hakea tukea.

Ww huomasi, että verkossa tapahtuvaa haittaa kokeville tai todistaville aikuisille suunnattujen tukipalvelujen puute oli ilmeinen. Olemme ainoa palvelu Yhdistyneessä kuningaskunnassa, joka tarjoaa sovittelevaa tukea kaikille kansalaisille, jotka tarvitsevat apua haitallisen mutta laillisen verkkosisällön kanssa. Tähän asti verkossa tapahtuneen vahingon uhrit eivät ole voineet saada tällaista tukea, mikä aiheuttaa paljon ahdistusta ja huolta.

Voitko selittää, miten RHC auttaa ihmisiä, jotka ovat jo tehneet ilmoituksia teollisuudelle?

Välittäjänä toimimme silloin, kun ihmiset ovat käyttäneet oikeita raportointireittejä teollisuudelle, mutta eivät ole saaneet toivomaansa tulosta. Report Harmful Content -palvelu tarkistaa lähetetyt raportit ja alan vastaukset alustakohtaisten yhteisön standardien perusteella ja antaa käyttäjille lisäselvityksiä ja neuvoja toimista, joihin he voivat ryhtyä.

Suhteemme alan alustoihin ovat ainutlaatuiset, ja työskentelemme yhdessä varmistaaksemme, että oikeat alustojen raportointimekanismit käytetään mahdollisuuksien mukaan ennen kuin asiat toimitetaan näille yhteistyökumppaneille, jotta ne voivat ryhtyä toimenpiteisiin. RHC:n verkkosivustolla annetaan neuvoja kaikenlaisista verkossa esiintyvistä haitoista, mukaan lukien siitä, miten yleisimmin käytetyillä toimialan alustoilla ilmenevistä ongelmista voi ilmoittaa. Se on räätälöity asiakkaidemme tarpeiden mukaan, ja sitä päivitetään ja päivitetään säännöllisesti neuvontapalveluistamme saatujen tietojen ja käyttäytymissuuntausten perusteella.

Jos toimimme sovittelijana, kannustamme teollisuutta ryhtymään toimiin 90 % + raporttien perusteella. Tämä ei tarkoita pelkästään haitallisen sisällön poistamista, vaan myös vahingon uhrien auttamista pääsemään takaisin tileilleen ja alan toimijoiden kannustamista soveltamaan herkkyyssuodattimia sisältöön, joka ei sovellu nuoremman yleisön katseltavaksi.

RHC ei kuitenkaan ole perinteinen neuvontapalvelu, sillä emme ole yhteydessä uhreihin puhelimitse. Kaikki tukemme tarjotaan verkossa, mikä takaa, että kaikki tiedot kirjataan ja vastaukset annetaan tehokkaasti.

Osa RHC:n verkkosivuista sisältää oikeaa lainsäädäntöä ja verkkovahinkoja koskevia neuvoja, joita on kehitetty ja muokattu käyttäytymissuuntausten muutosten ja raporttien perusteella havaittujen oivallusten mukaisesti. Verkkoturvallisuusasiantuntemuksemme on neuvojen ja ohjeiden ytimessä, ja ne ohjaavat tulevaa kehitystä.

Millaisia vaikutuksia palvelulla on ollut ja mitä suuntauksia olette havainneet raporttien perusteella?

RHC:n uusin vuosiraportti Through These Walls julkaistaan myöhemmin tällä viikolla, ja siinä analysoidaan tammikuun 2020 ja joulukuun 2020 välisiä tietoja. Raportista käy ilmi, että RHC:n verkkosivustolla kävi 17 406 kävijää ja että ammattilaiset käsittelivät 644 ainutlaatuista tapausta, mikä on 292 prosenttia enemmän kuin edellisenä pilottivuotena.

Yleisimpiä olivat kiusaamiseen ja häirintään liittyvät tapaukset, ja seuraavaksi yleisimpiä olivat pornografinen sisältö, hyväksikäyttö ja henkilöityminen. RHC havaitsi, että verkossa tapahtuva häirintä koski suhteettomasti naisia ja että siihen syyllistyivät usein entiset kumppanit.

Havaittiin kolme yleistä suuntausta:

  • Perheväkivalta, pakkokontrolli ja häirintä: Tämä suuntaus vaikutti suhteettomasti naisiin, ja neljäsosassa tapauksista siihen liittyi lisäksi lähisuhdekuvan väärinkäyttöä.
  • 255 prosenttia enemmän ilmoituksia, joissa oli kyse laajemmasta vihapuheesta. Useimmissa ilmoituksissa oli ensisijaisena aiheena häirintä tai hyväksikäyttö.
  • Nuoret miehet etsivät aktiivisesti haitallista sisältöä ja raportoivat siitä. Pornografia oli ainoa haitta, josta ilmoittivat pääasiassa miehet.

Mitä suunnitelmia on tehty tulevaisuutta varten?

RHC:n toteuttamisesta saadut kokemukset ovat auttaneet kehittämään uusia palveluja asiakkaille, mukaan luettuna ladattava painike, jonka organisaatiot voivat asentaa verkkosivuilleen. Tämä painike helpottaa verkkosivustoyhteisön pääsyä kaikkiin yleisesti käytettyihin raportointimekanismeihin. Muut toimialan alustat voivat sisällyttää painikkeen verkkosivustolleen ja linkittää sen suoraan RHC:hen, jos käyttäjä kokee tai näkee verkossa haitallista sisältöä. Tavoitteenamme on, että tästä palvelusta tulee olennainen osa verkkoraportointia, ja tähänastisen sitoutumisen perusteella on rohkaisevaa nähdä, että sitä käytetään laajalla väestöryhmällä.

Koska teemme yhteistyötä alan toimijoiden kanssa, olemme ottaneet monet niistä mukaan yhteistyökumppaneiksi, kuten sosiaalisen median sivustot, deitti- ja pelialustat. Olemme jo tehneet yhteistyötä 24 maailmanlaajuisesti tunnustetun alan foorumin kanssa, ja pyrimme rakentamaan vielä lisää kumppanuuksia vuosien mittaan.

Miksi RHC on niin tärkeä digitaaliaikana?

Aikana, jolloin hallitus on luvannut, että Yhdistyneestä kuningaskunnasta tulee maailman turvallisin paikka olla verkossa, tämä uraauurtava lähestymistapa on juuri se, mitä tarvitaan ja mikä auttaa tulevan verkkoturvallisuutta koskevan lakiehdotuksen mukaisessa internetin sääntelyssä. Hallituksen ja Ofcomin päättäjät ovat panneet merkille, että RHC:n arvo tällä alalla on tunnustettu.

RHC on yksi SWGfL:n ylläpitämistä Yhdistyneen kuningaskunnan Safer Internet Centre -neuvontapalveluista. Se on ainoa palvelu Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jolla on ainutlaatuiset suhteet teollisuuteen, mikä mahdollistaa sisällön tehokkaan poistamisen yli 90 prosentin onnistumisprosentilla.

Mielestämme kenenkään ei pitäisi joutua kärsimään haitallisen verkkosisällön seurauksista, ja RHC:n tarkoituksena on auttaa toteuttamaan tämä tavoite.

Ilmoita haitallisesta sisällöstä