Ammattilaisten verkkoturvallisuuden neuvontapuhelimen neljännesvuosiraportti

POSH-neuvontapuhelin on julkaissut neljännesvuosiraporttinsa tammi-maaliskuun alusta. Carmel Glassbrook (neuvontapuhelimen työntekijä) esittelee ammattilaisten verkkoturvallisuutta koskevat keskeiset havainnot.

Vuoden 2021 ensimmäisellä vuosineljänneksellä tapausten määrä on kasvanut (4 %) vuoden 2020 vastaavaan raportointijaksoon verrattuna. Kaiken kaikkiaan auttavaan puhelimeen on tullut 200 tapausta, ja olemme käsitelleet 334 yhteydenottoa.

Kuka soitti neuvontapuhelimeen?

  • Tuemme koko Yhdistyneen kuningaskunnan lapsityövoimaa, mutta ensisijaisesti kuulemme yhteydenottoja kouluilta.
  • Yhteydenotoistamme 47 prosenttia tuli opettajilta ja 5,9 prosenttia ”muulta koulun henkilökunnalta” (lähinnä koulunkäyntihenkilökunnalta).
  • Poliisilta tuli 5,9 prosenttia yhteydenotoista ja vanhemmilta 6,8 prosenttia. Naiset ottavat todennäköisemmin yhteyttä neuvontapuhelimeen, sillä 58 prosenttia kaikista yhteydenotoista oli naisia ja 38 prosenttia miehiä.

Mistä on kyse?

Etäopiskelusta on viimeisen vuoden aikana tullut olennainen osa lasten elämää. Vielä vuoden alussa saimme kouluilta ja muilta organisaatioilta puheluita, jotka koskivat palveluiden siirtämistä verkkoon, eri alustojen käytännön toimivuutta ja etäopiskelua koskevaa politiikkaa.

Luokittelimme nämä puhelut ”medialukutaitoon ja koulutukseen”, ja niiden osuus yhteydenotoista oli 26 prosenttia.

Verkkomaineeseen luokiteltujen tapausten osuus yhteydenotoista oli 19 prosenttia. Näissä tapauksissa on yleensä kyse koulun/organisaation/ammattilaisen maineen huonoon maineeseen saattamisesta verkossa. Useimmiten tämä tapahtuu sosiaalisen median kanavissa ”väärennetyn” tai ”väärennetyn” tilin muodossa.

”Mahdollisesti haitallinen sisältö” oli 17 prosenttia ja ”verkkokiusaaminen” 10 prosenttia.

Jos tapaus koski verkossa tapahtuvaa elävää ongelmaa, 33 prosenttia yhteydenotoista liittyi sosiaalisessa mediassa tapahtuneeseen ongelmaan. 7 prosenttia tapauksista liittyi videokonferenssialustaan (jota on harvoin esiintynyt ennen lukituksia) ja vain 4 prosenttia verkkosivustoihin.

Missä?

Yritämme kartoittaa, mistä saamme puheluita, jotta saamme paremman kuvan tilanteesta eri puolilla Yhdistynyttä kuningaskuntaa.

Eniten yhteydenottoja tulee Englannista (96 %), ja Lontoo on vilkkain alue (12 %). Somersetistä tuli 6 %, ja vaikka sijaitsemme Devonissa, vain 4 % yhteydenotoistamme tuli täältä. Skotlannista tuli 1,4 prosenttia ja Walesista 1,9 prosenttia yhteydenotoista.

Jos haluat ottaa yhteyttä POSH:n neuvontapuhelimeen saadaksesi neuvoja verkkoturvallisuuteen tai suojeluun liittyvissä asioissa, ota yhteyttä jo tänään.